TERKINI DI FACEBOOK

SMA AL-HIDAYAH PARIT ABAS 34350 KUALA KURAU PERAK. NO. TEL : 057270295 FAKS : 057270297 Email : alhidayah@ppdkerian.edu.my

PENTING

BLOG SEKOLAH MASIH DALAM PROSES PENGUBAHSUAIAN

30 Januari, 2010

Hari ini, Sabtu 30 Jan 2010 merupakan hari yang dipilih bagi penganjuran Hari Anugerah Kecemerlangan Akademik yang turut sama diadakan mesyuarat agung PIBG sekolah ini bagi tahun 2010.
Bermula sekitar jam 9.00 pagi tadi, semua para jemputan yang terdiri daripada para ibubapa, Ajk PIBG dan tetamu jemputan telah berada di dalam dewan sekolah bagi menyaksikan majlis penyampaian hadiah kepada semua pelajar yang telah mencatatkan keputusan yang cemerlang bagi semua peperiksaan bagi tahun 2009.
Dimulai dengan ucapan oleh pengerusi majlis En. Jupri Sanhosi yang mengalu-alukan kehadiran semua pelajar, ibubapa, Ajk PIBG dan tetamu kehormat Ustaz Shaari Bin Bakar, Penyelia Pendidikan Islam PPD Kerian.
Sesi Ucapan diduhului oleh Tuan Pengetua Sekolah Hj Mohd Said Bin Hasnik, beliau banyak menyentuh berkaitan peranan ibubapa dalam bekerjasam dengan pihak sekolah bagi terus menjana kecemerlangan. Beliau turut menyentuh berkaitan peranan Lembaga Pengurusan Sekolah (LPS) dalam bersama dengan PIBG bagi memimpin pentadbiran sekolah ke arah yang lebih gemilang. Antara harapan beliau agar ibubapa dan para waris dapat mengimbau kembali bagaiamana masyarakat dahulu membantu sekolah ini dari segi pembiayaan dan bantuan lain yang lebih menguntungkan pelajar sekolah. Usaha bagi mengembalikan masyarakat setempat terutamanya agar terus mendokong sekolah ini akan digerakkan kembali dan diperhebat dengan bantuan PIBG agar sekolah ini terus maju dalam semua bidang. Beliau mengakhiri ucapannya dengan harapan semua pihak samaada guru, PIBG, LPS dan masyarakat dapat bersatu demi mempertahankan institusi agama seperti sekolah ini.
Ucapan seterusnya datangnya dari Perasmi majlis iaitu Ustaz Shaari Bin Bakar selaku Penyelia Pendidikan Islam Pejabat Pelajaran Daerah Kerian yang banyak menambah berkaitan peranan sekolah sebagai Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). Beliau juga menyentuh sejarah awal SABK yang bermula dengan Sekolah Agama Rakyat kemudian diserap menjadi SABK. Kini SABK amat diminati oleh semua pihak yang mahu pendidikan agama kepada anak-anak mereka. Sekolah dibawah tadbir bahagian Pendidikan Islam PPD meliputi SABK, KAA dan SMKA bakal melahirkan profesionalisma muslim yang berakhlak dan berintergriti.
Menurutnya kewujudan PIBG amat penting di sekolah, peranannya bukan sahaja sebagai satu persatuan yang kecil bahkan amat besar sumbanganya kepada penentu kejayaan sesebuah sekolah. PIBG perlu memikirkan sesuatu yang baik dan bermanfaat terutama bagi sekolah ini untuk memajukan lagi pencapaian akademik dan akhlak pelajar. Beliau amat berharap agar tidak timbul masalah atau pertelingkahan dalam komuniti sekolah. Hubungan semua komponen yang berada di bawah satu bumbung sekolah perlulah beretika dan saling bekerjasama.
Beliau turut menyarankan agar segala masalah yang timbul cepat diselesai agar tidak membawa kepada keadaan yang lebih parah. Jika telah parah akan menhancurkan segala usaha untuk memajukan pendidikan sekolah. Terutama sekolah ini yang masih baru yang diibaratkan seperti anak dara yang menjadi rebutan teruna. Ramai orang semakin berminat untuk menghantar anak ke sekolah agama seperti sekolah ini.
Di akhir ucapan beliau, PPD akan sedia bekerjasama dalam membantu usaha dan sebarang program yang dirancang pihak sekolah agar pendidikan anak bangsa akan dapat mencapai sasaran. Dengan lafaz Bismillahirahmanirahim, beliau telah merasmikan majlis Hari Anugeah dan Mesyuarat Agung PIBG 2010.

Begitu petikan sesi awal initipati ucapan dari wakil perasmi majlis. Majlis diteruskan dengan penyampaian hadiah kecemerlangan akademik, penyampai sijil penghargaan dan anugerah tokoh pelajar. Majlis diakhiri dengan jamuan setelah selesai mesyuarat agung PIBG.

Turut dimuatkan persembahan nasyid dari kumpulan Soutul Hidayah dan majlis 'Gimik' pelancaran Projek Al-Hidayah Gemilang 2010 dengan Ustaz Shaari Bin Bakar diberi peluang memotong riben pada banting bagi menandakan bermulalah usaha bagi merealisasikan kecemerlangan yang lebih lagi pada tahun ini.


Terima Kasih kepada yang terlibat. Jom layan foto cerita hari ini...


Ustaz Shaari ketika menyampaikan ucapan


Ibubapa yang hadir bagi mesyuarat agung PIBG

Khusyuk meneliti buku mesyuarat agung PIBG


Barisan AJK PIBG yang lama


Meja pendaftaran .. sedang sibuk mengagihkan buku dan cenderamata kepada yang hadir


Pelajar yang turut sama di dalam dewan


Pelajar Mohd Naim Nordin menerima hadiah bagi kecemerlangan PMR 2009


Pelajar Siti Mursida menerima hadiah kecemerlangan kelas 4A


Pengetua menyampaikan cenderamata kepada perasmi Us Shaari


Us Shaari .. bersama mendengar ucapan pengetua

AL-HIDAYAH GEMILANG 2010

0 komentar:

KREDIT UCAPAN

INFO RINGKAS SEKOLAH


INFO RINGKAS AL-HIDAYAH

MERANGKUMI PENDIDIKAN AKADEMIK DAN AGAMA (AZHARIAH /DINI) SECARA SERENTAK BERMULA DARI TINGKATAN 1-5

MENITIKBERATKAN MINAT KEPADA ILMU AGAMA YANG MERUPAKAN TUNJANG PENTING SEKOLAH INI

KURIKULUM

KURIKULUM BERSEPADU SEKOLAH MENENGAH (KBSM)+ KURIKULUM AZHARIAH (IDADIE DAN THANAWI)

KOKURIKULUM

MELIPUTI ASPEK UNIT BERUNIFORM + KELAB PERSATUAN + SUKAN DAN PERMAINAN

PRASARANA DAN KEMUDAHAN UTAMA

BANGUNAN KELAS DAN KEPERLUAN PENDIDIKAN SESUAI YANG DIBEKALKAN KPM

TEKNOLOGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERASASKAN ICT

SEDIAAN GURU TERLATIH OLEH PIHAK KEMENTERIAN

BANGUNAN ASRAMA LELAKI DAN PEREMPUAN MENGIKUT KAPASITI YANG DITETAPKAN

MISI 2020

MENJADI SEKOLAH TERBAIK DAN CEMERLANG DI DAERAH KERIAN 2020

PENERIMAAN MASUK ADALAH BERDASARKAN PENCAPAIAN YANG BAIK DALAM UJIAN KEMASUKAN YANG AKAN DIADAKAN PADA AWAL DISEMBER. UJIAN INI AKAN MELIPUTI PENGUASAAN AL-QURAN, JAWI, DAN SEBAHAGIAN MATAPELAJARAN AKADEMIK LAIN

EDISI 10 TAHUN MENJADI SABK

KOLEKSI YOUTUBE

MAJLIS JAMUAN PERPISAHAN ANJURAN PELAJAR ASRAMA


PERTANDINGAN BADMINTON KELAB BADMINTON



SEKILAS FOTO MENARIK HARI PELAJAR 2010

PENAFIAN

PENAFIAN : UNIT MEDIA PENERBITAN DAN PIHAK SEKOLAH TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB DI ATAS SEGALA KESULITAN DAN KEHILANGAN MAKLUMAT BERIKUTAN MUAT TURUN BLOG ATAU BAHAN DALAM BLOG INI

NOTIS DAN UCAPAN


PERHATIAN PENTING KEPADA SEMUA WARGA SEKOLAH. GELOMBANG KEDUA H1N1.
PERINGATAN PENTING BERKAITAN SELSEMA BABI INFLUENZA A H1N1 KEPADA WARGA SEKOLAH DIMINTA UNTUK MEMATUHI SEGALA KEPERLUAN BERKAITAN KEBERSIHAN DAN KESELAMATAN DALAM USAHA MENGHINDARKAN DIRI DARI VIRUS H1N1 INI
-BASUH TANGAN SEHINGGA BENARBENAR BERSIH
- GUNAKAN TISU ATAU SAPU TANGAN KETIKA BERSIN ATAU BATUK
- HINDARKAN BERHUBUNG SECARA TERUS DENGAN PENGIDAP SELSEMA, DEMAM ATAU SUSPEK H1N1
- TIDAK BERADA SECARA BERKUMPULAN
- SENTIASA MENGIKUTI PERKEMBANGAN PENYAKIT INI DARI SEMASA KE SEMASA
- SENTIASA PATUH KEPADA ARAHAN PIHAK BERKUASA
BERDOA SEMOGA KITA DIJAUHI DARI WABAK YANG MEMBUNUH INI KEPADA BEKAS PELAJAR YANG MELAYARI BLOG INI SILA ISI MAKLUMAT ANDA DI BUKU PELAWAT TERIMA KASIH KEPADA PENGUNJUNG YANG MENYOKONG BLOG INI

TERKINI DI LAMAN INI

Random Post

Hubungi Kami

SMA AL-HIDAYAH PARIT ABAS 34350 KUALA KURAU PERAK. NO. TEL : 057270295 FAKS : 057270297

Template Updates