TERKINI DI FACEBOOK

SMA AL-HIDAYAH PARIT ABAS 34350 KUALA KURAU PERAK. NO. TEL : 057270295 FAKS : 057270297 Email : alhidayah@ppdkerian.edu.my

PENTING

BLOG SEKOLAH MASIH DALAM PROSES PENGUBAHSUAIAN

24 April, 2009

Cerita Guru Vol.1

Posted by Mohd Shahril Ibrahim On 10:45:00 PTG | No comments
Sempena nak meraikan Hari Guru 2009 yang akan datang tak lama lagi ... saya akan siarkan nukilan-nukilan istimewa buat guru. Kepada yang ingin menghantar sebarang bentuk ciptaan samada sajak, cerita atau seloka utk guru. sila emailkan kepada saya.
Apa pun layan dulu nukilan yang saya temui ini, sekadar peringatan buat semua guru.

CIRI-CIRI GURU YANG BAIK.
Setiap orang guru mempunyai sifat-sifat istimewanya sendiri. Setengah-setengah daripada sifat itu adalah merupakan suatu mauhibah fitriah atau kurniaan semula jadi yang diberi Allah kepadanya manakala yang lain pula mungkin suatu pancapaian dan perkembangan yang diperoleh daripada pengalaman kerjanya sebagai seorang guru. Dengan itu bermakna bahawa bakat yang sedia wujud itu perlu dipupuk melalui usaha yang bersungguh-sungguh supaya timbul lagi ciri-ciri lain yang lebih baik.
Diantara ciri-ciri tersebut ialah:
1. mengetahui dengan jelas akan pelajaran yang diajarnya serta yakin dengan nilai dan keperluan perkara tersebut.
Dalam hubungan ini guru tidak seharusnya mengetaui perkara yang hendak diajarnya kepada murid itu dengan kadar yang terbatas,tetapi lebih daripada itu. Guru tidak boleh berpuas hati dengan pelajaran yang terdapat di dalam buku teks yang berdasarkan sukatan pelajaran sahaja tetapi cuba berikan pelajaran tambahan supaya murid-murid dapat menjawab soalan yang dikemukakan di dlam peperiksaan. Guru mestilah sentiasa bercita-cita untuk menguasai seberapa banyak maklumat yang berhubung dengan pelajaran yang hendak diajar. Disamping itu,ia juga mesti mempunyai fikiran yang terbuka dan memerhatikan keupayaan murid-murid yang meneriam pelajarannya. Dengan cara ini dapat mendorong mereka mancapai kematangan yang lebih tinggi. Guru mestilah sedar bahawa mengumpul maklumat dan meyakini nilai-nilai pelajaran dan keperluannya adalah merupakan suatu perkaran yang paling penting bagi seseorang guru.

2. Meminati pengajaran yang diajar.
Tanpa minat terhadap sesuatu subjek itu,guru tidak akan cuba memperdalamkan maklumat mengenainya. Oleh itu adalah mustahil bagi seseorang guru itu untuk mencapai objektif pengajarannya jika ia tidak berminat terhadap subjek yang diajarnya. Guru yang betul-betul berminat denga pelajaran yang diajarnya akan merasa seronok menghadapi murid-muridnya. Ia tidk akan merasa letih untuk membuat kerja yang banyak dan juga tidak mengeluh ketika menghadapi sesuatu masalah yang besar. Ini disebabkan minatnya sendiri yang mendorongnya untuk memikirkan dan menimbulkan idea-idea baru serta melahirkan sesautu dari sudut pandangan yang menarik sebagai bahan pengajarannya.

3. Suka kepada murid-murid.
Pada ammya,cara yang paling mudah untuk memupuk sikap sukakan murid ialah menganggap mereka sebagai golongan-golongan muda yang tidak mengerti dan tidak berpengalaman. Oleh itu mereka sangat memerlukan bimbingan dan tunjuka ajar. Anggapan ini boleh menolak sikap negatif guru terhadap mereka sekalipun meraka banyak membuat kesalahan.
Selain itu,guru hendaklah sentiasa menganggap dirinya sebagai pemimpin bagi satu kumpulan. Dia juga harus sedar bahawa pemimpin yang berjaya ialah pemimpin yang dapat membina dan mempertahankan identiti atau sahsiah kumpulan yang dipimpinnya itu. Oleh itu dia haruslah yakin bahawa murid-muridnyalah yang boleh menjadi acuan yang berguna untuk melahirkan pula kepimpinan yang baik. Disamping itu,dia juga perlu yakin bahawa segala masalah yang dihadapinya adalah satu alat yang boleh memperkembangkan idea-idea baru bagi memupuk bakat kepimpinannya sendiri.

4. Mengenali muridnya
Mengenali murid bererti mempelajari corak pemikiran dan perasaan mereka supaya dapat memahami sifat-sifat dan tingkahlaku mereka. Dengam mengenali muridnya,guru dapatlah bertindak wajar terhadap mereka.terdapat berbagai cara untuk guru mengenali murid. Diantaranya ialah guru harus banyak mengingati kembali masa-masa remajanya supaya mudah memahami serta melayani fikiran dan emosi murid-murid. Aktiviti-aktiviti luar seperti mengadakan jamuan,bersukan,berkelah,membuat projek,berusrah dan kegiatan-kegiatan ko-kurikulum yang lain boleh mewujudkan hubungan yang baik antara guru denga murid-muridnya. Semasa menjalankan aktiviti,guru hendaklah bermesra dan mendengar pendapat murid-murid. Dengan cara ini guru dapat mengetahui emosi dan fikiran murid-muridnya.
Selain daripada mengetahui sifat dan tingkahlaku murid-murid,guru juga perlu mengingati nama dan mengecam muka mereka dengan jelas. Walaupun langkah ini tidak mudah dilakukan,tetapi ia sangat penting untuk menyakinkan murid-murid terhadap dirinya. Denga itu juga,mudahlah guru mempengaruhi mereka untuk mencapai sesuatu objektif pelajaran.

5. Kreatif atau mempunyai daya usaha untuk membentuk pemikiran yang produktif dikalangan murid-murid.
Bagi mencapai matlamat ini,guru mestilam mempunyai daya ingatan yang tinggi berhubung denga pelajaran yang diajar dan pelajaran-pelajaran lain yang berkaitan. Misanya mengungati segala arahan dan soalan-soalan yang telah dikemukakan kepada murid-murid. Guru juga perlu sanggup megemukakan fakta-fakta dan mengulangnya kembali untuk dikaitkan dengan fakta-fakta baru. Cara ini dapat mengatasi masalah-masalah yang rumit supaya tumpuan dan perhatian yang khusus dapat diberikan kepada murid-murid yang lemah.
Selain daya ingatan yang kuat,guru juga perlu mempunyai kemahiran dan kebolehan intuk menimbulkan suasana riang di dalam bilik darjah. Suasana tersebut dapat melenyapkan jurang-jurang perbezaan serta dapat menimbulkan kemesraan si antara satu sama lain. Di antara teknik pengajaran yang boleh menimbulkan keriangan di dalam bilik darjah ialah berjenaka. Guru yang pandai berjenaka dianggap sebagai guru yang baik dan sangat digemari oleh murid-murid. Konsep jenaka yang dimaksudkan si sini ialah menimbulkan suasana yang menggembirakan murid-murid,semata-mata untuk mewuujudkan hubungan mesra diantara guru dengan murid dan diantara sesama mereka di dalam bilik darjah.

Bagi seorang muslim,profesionnya adalah tidak terlapas daripada ibadah,oleh itu seorang guru muslim mestilah mempunyai akhlak yang tinggi dengan memiliki sifat-sifat yang mahmudah seperti berikut:
1. Benar.
2. Menepati janji.
3. Ikhlas.
4. Rendah diri (tawadu’)
5. Amanah.
6. sabar.
7. lamah lembut dan pemaaf.
8. penyanyang
9. sikap qanaah dan zuhud.
10. berani.


Tugas dan tanggungjawab guru adalah sangat luas dan berat. Mereka bukan sahaja bertanggungjawab kapada masyarakat,tetapi juga kepada Allah s.w.t. Oleh kerana itu,maka meraka sudah pasti sentiasa berhadapan dengan cabaran-cabaran yang banyak. Namun demikian,bagi guru yang sebenarnya,demua beban tersebut adalah medan yang luas baginya untuk berjihad dan beramal.


Hidayah itu kurniaan Allah, cari dan rebutlah ia dengan taqwa kepadaNya

0 komentar:

KREDIT UCAPAN

INFO RINGKAS SEKOLAH


INFO RINGKAS AL-HIDAYAH

MERANGKUMI PENDIDIKAN AKADEMIK DAN AGAMA (AZHARIAH /DINI) SECARA SERENTAK BERMULA DARI TINGKATAN 1-5

MENITIKBERATKAN MINAT KEPADA ILMU AGAMA YANG MERUPAKAN TUNJANG PENTING SEKOLAH INI

KURIKULUM

KURIKULUM BERSEPADU SEKOLAH MENENGAH (KBSM)+ KURIKULUM AZHARIAH (IDADIE DAN THANAWI)

KOKURIKULUM

MELIPUTI ASPEK UNIT BERUNIFORM + KELAB PERSATUAN + SUKAN DAN PERMAINAN

PRASARANA DAN KEMUDAHAN UTAMA

BANGUNAN KELAS DAN KEPERLUAN PENDIDIKAN SESUAI YANG DIBEKALKAN KPM

TEKNOLOGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERASASKAN ICT

SEDIAAN GURU TERLATIH OLEH PIHAK KEMENTERIAN

BANGUNAN ASRAMA LELAKI DAN PEREMPUAN MENGIKUT KAPASITI YANG DITETAPKAN

MISI 2020

MENJADI SEKOLAH TERBAIK DAN CEMERLANG DI DAERAH KERIAN 2020

PENERIMAAN MASUK ADALAH BERDASARKAN PENCAPAIAN YANG BAIK DALAM UJIAN KEMASUKAN YANG AKAN DIADAKAN PADA AWAL DISEMBER. UJIAN INI AKAN MELIPUTI PENGUASAAN AL-QURAN, JAWI, DAN SEBAHAGIAN MATAPELAJARAN AKADEMIK LAIN

EDISI 10 TAHUN MENJADI SABK

KOLEKSI YOUTUBE

MAJLIS JAMUAN PERPISAHAN ANJURAN PELAJAR ASRAMA


PERTANDINGAN BADMINTON KELAB BADMINTON



SEKILAS FOTO MENARIK HARI PELAJAR 2010

PENAFIAN

PENAFIAN : UNIT MEDIA PENERBITAN DAN PIHAK SEKOLAH TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB DI ATAS SEGALA KESULITAN DAN KEHILANGAN MAKLUMAT BERIKUTAN MUAT TURUN BLOG ATAU BAHAN DALAM BLOG INI

NOTIS DAN UCAPAN


PERHATIAN PENTING KEPADA SEMUA WARGA SEKOLAH. GELOMBANG KEDUA H1N1.
PERINGATAN PENTING BERKAITAN SELSEMA BABI INFLUENZA A H1N1 KEPADA WARGA SEKOLAH DIMINTA UNTUK MEMATUHI SEGALA KEPERLUAN BERKAITAN KEBERSIHAN DAN KESELAMATAN DALAM USAHA MENGHINDARKAN DIRI DARI VIRUS H1N1 INI
-BASUH TANGAN SEHINGGA BENARBENAR BERSIH
- GUNAKAN TISU ATAU SAPU TANGAN KETIKA BERSIN ATAU BATUK
- HINDARKAN BERHUBUNG SECARA TERUS DENGAN PENGIDAP SELSEMA, DEMAM ATAU SUSPEK H1N1
- TIDAK BERADA SECARA BERKUMPULAN
- SENTIASA MENGIKUTI PERKEMBANGAN PENYAKIT INI DARI SEMASA KE SEMASA
- SENTIASA PATUH KEPADA ARAHAN PIHAK BERKUASA
BERDOA SEMOGA KITA DIJAUHI DARI WABAK YANG MEMBUNUH INI KEPADA BEKAS PELAJAR YANG MELAYARI BLOG INI SILA ISI MAKLUMAT ANDA DI BUKU PELAWAT TERIMA KASIH KEPADA PENGUNJUNG YANG MENYOKONG BLOG INI

TERKINI DI LAMAN INI

Random Post

Hubungi Kami

SMA AL-HIDAYAH PARIT ABAS 34350 KUALA KURAU PERAK. NO. TEL : 057270295 FAKS : 057270297

Template Updates